الگوریتم گوگل به چه معناست؟ قسمت دوم

دسته بندی ها : توکا آکادمی 22 تیر 1398 mehdi 158 بازدید

الگوریتم پاندا, الگوریتم پنگوئن و مرغ مگس خوار

الگوریتم پاندا (Panda algorithm) به چه معناست؟

الگوریتم گوگل ، پاندا برای اولین بار در ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ اجرا شد. این اتفاق بسیاربزرگ بود.

هدف پاندا :

هدف پاندا نشان دادن نمایش سایت‌های بسیار با کیفیت دررتبه بالای نتایج گوگل و کم کردن نمایش سایت‌هایی با کیفیت پایین بود.

این تغییرات ایجاد شده توسط این الگوریتم بدون هیچ نامی بود؛ تا اینکه برای اولین بار منتشر شد و بسیاری از ما آن را به روز رسانی کشاورز  “Farmer” نام‌ گزاری کردیم. به این دلیل که به نظر می‌رسید بر مزارع محتوا تاثیر می گذارد.

(مزارع محتوا وبسایت‌هایی می‌باشند که اطلاعات را از منابع متفاوت زیادی جمع آوری می‌کنند و اکثرا اطلاعات را از سایت‌های دیگربه سرقت می‌برند, به دلیل ایجاد تعداد زیادی ازصفحات و با استفاده ازکلمات کلیدی مختلف تنها با هدف بدست آوردن رتبه خوب در گوگل.) به این دلیل, پاندا روی تعداد بسیارزیادی از سایت‌ها تاثیر گذاربود.

این الگوریتم تغییردهنده درواقع به صورت رسمی به یادبود یکی از سازندگان آن ناونیت پاندا (Navneet Panda) نامگذاری شد.

وقتی که پاندا برای اولین بار به اجرا درآمد:

وقتی که پاندا برای اولین بار به اجرا درآمد, بسیاری از محتواگذا‌رها وسئو کارها درانجمن‌های گفتگواین تصوررا داشتند که این الگوریتم, سایت‌هایی  که شامل backlink های غیر طبیعی است را هدف قرار گرفته. به هر حال مشخص شد که لینک‌ها بخشی ازالگوریتم پاندا نمی‌باشند. این الگوریتم فقط درمورد کیفیت محتوای سایت‌ها بود.

اکثر موارد, سایت‌هایی که توسط پاندا تحت تاثیر قرارگرفتند ضربه بسیار سختی خوردند. اما سایت‌های کمی نیزدیده شده که دربروزرسانی‌های پاندا ضربه کمی خورده‌اند. عملکرد پاندا به این صورت است که درحد یک سایت تاثیرگذار باشد یعنی فقط یک صفحه خاص از سایت را به پایین نتایج گوگل منتقل نمی‌کند, اما درعوض الگوریتم گوگل کل سایت را با کیفیت پایین در نظرمی‌گیرد. هرچند در برخی موارد پاندا تنها یک بخش از یک سایت را تحت تاثیر قرارمی‌دهد مانند یک وبلاگ خبری یا یک ساب دامنه منحصر به فرد را.

لیستی برای تعیین کیفیت محتوای یک وب‌سایت:

  •  آیا به اطلاعات ارائه شده در این نوشته اعتماد دارید؟
  •  آیا این نوشته توسط یک متخصص و یا یک علاقمند آشنا با موضوع نوشته شده و یا این مقاله دراصل وطبیعت آن کم عمق و ضعیف است؟
  •  آیا سایت تکراری است, شامل تداخل می‌باشد و یا مقالات بی‌فایده با موضوعات مشابه همراه با تغییرات جزئی کلمات کلیدی متفاوت می‌باشد؟
  •  آیا برای دادن اطلاعات کارت‌های بانکی برای پرداخت آنلاین راحت بودید؟
  •  آیا این مقاله اشتباهات نگارشی, خطاهای کوچک و یا واقعی دارد؟
  •  آیا این موضوعات براساس منافع واقعی خوانندگان وبسایت تولید شده‌ یا توسط سایت‌های تولید محتوا براساس حدس جهت بالا بردن در موتور‌های جستجو است؟
  •  آیا این مقاله محتوا و اطلاعات اوریجینال, گزارش اوریجینال, تحقیقات اوریجینال, یا تجزیه و تحلیل اوریجینال را ارائه داده است؟
  •  آیا این صفحه ارزش قابل توجه و خوبی در مقایسه با دیگر صفحات در نتایج جستجو ارائه می‌دهد؟
  •  چقدر کنترل باکیفیت بودن محتوا انجام شده است؟
  •  این نوشته دو طرف یک داستان را توصیف می‌کند (بیطرفانه می‌باشد)؟
  •  آیا این وبسایت یک مرجع ومولف شناخته شده در مورد این موضوع  به خصوص است؟
  •  آیا محتوای این سایت تولید انبوه شده و یا برون سپاری شده به تعداد زیادی از سازندگان, در سراسر یک شبکه بزرگ از سایت‌ها گسترش یافته,  طوری که به آن صفحات منحصربه فرد یا سایت‌ها توجه زیادی نمی‌شود؟
  •  آیا مقاله به خوبی ویرایش شده یا به نظر بی‌ربط می آید و با عجله تولید شده است؟

سوالات زیر را در مورد موضوع ومتن‌های سایت‌تان از خود بپرسید:

  •  برای یک پرس و جو مهم مرتبط, اطلاعات این سایت مورد اعتماد می‌باشد؟
  •  آیا شما این سایت را زمانی که نامش می‌شنوید یک منبع معتبرمی‌دانید؟
  •  این نوشته توضیحات کامل و جامعی از موضوع ارائه می‌دهد؟
  •  آیا این مقاله شامل تجزیه و تحلیل‌های روشن و خردمندانه و یا اطلاعات جالب است که واضح و آشکار بیان شده‌است؟
  •  آیا شما این سایت و صفحه را نشانه گذاری می‌کنید (bookmark), با دیگران به اشتراک می گذارید یا این صفحه را پیشنهاد می‌کنید؟
  •  آیا این نوشته مقدار بیش از حد از تبلیغات را دارد که باعث منحرف کردن و یا تداخل با محتوای اصلی می شود؟
  •  آیا انتظار دارید که این مقاله را در یک مجله چاپ شده, یک دانشنامه و یا یک کتاب مشاهده کنید؟
  •  آیا این مقاله کوتاه, بی اساس و یا در غیر اینصورت فاقد جزئیات موثر و مفید است؟
  •  آیا این مقاله با دقت فراوان و توجه به جزئیات تولید شده و یا توجه کمتری به جزئیات شده‌است؟
  •  آیا کاربران زمانی که صفحات این سایت را می‌بینند, راضی هستند؟

فهرست بالا بسیار سخت و پیچیده است.

این سوالات به این معنی نمی‌باشد که گوگل در تلاش است توسط الگوریتم هایش متوجه بشود که نوشته‌های شما جالب هستند. درواقع این سوالات کمک می‌کنند تا میزان امتیازدهی کاربر واقعی به کیفیت سایت شما مشخص بشود. هیچ کس تمام فاکتورها وعواملی که گوگل برای تعیین کیفیت سایت شما توسط پاندا را نمی‌داند.

در واقع تمام تمرکز برایجاد بهترین وبسایت ممکن برای کاربران شما است. همچنین بسیار این مسئله مهم است که تنها بهترین اطلاعات و نوشته‌ها و در واقع بهترین‌های خود را به گوگل بدهید تا ایندکس بشوند.

چند دلیل هستند که همه بر اهمیت آنها توسط الگوریتم پاندا مطمئنند که در زیر به توضح این دلایل پرداخته‌ایم:

محتوایی ناقص (Thin content):

یک صفحه از سایتهنگامی ضعیف شمرده می‌شود که برای کاربر بسیار کم و هیچ سودی از نظر متن و موضوع نداشته باشد و ارزش بسیار کمی دارد. این  موضوع به این معنی نیست که یک متن و یا نوشته حتما باید تعدادی مشخص و معین از کلمات را در خود جای داده باشد, اما بیشتر صفحات با لغات کم مفید ومناسب نیستند.

اگرسایت شما تعداد صفحات زیادی روی وبسایت دارد که شامل جملات و مقالات کمی هستند, بنابراین الگوریتم پاندا امکان دارد تشخیص بدهد که بیشتر صفحات ایندکس شده سایت شما کیفیت بسیارپایینی دارند.

الگوریتم گوگل ،محتوای تکراری (Duplicate content):

موارد مختلفی وجود دارد که نوشته‌ها و مطالب تکراری می‌تواند باعث شود که سایت شما به عنوان یک سایت با کیفیت پایین توسط الگوریتم پاندا مشخص بشود. اولین راه این است که یک سایت دارای مقدار زیاد از محتوایی باشد که از منابع سایت‌های دیگرکپی شده باشد.

برای مثال: شما یک نوشته در سایت خود دارید که این نوشته را با مقالاتی که از سایت‌های دیگر گرفته‌اید پرکرده‌اید. گوگل خیلی خوب متوجه این موضوع است که شما سازنده این نوشته ومحتوا نیستید. اگر الگوریتم پاندا تشخیص بدهد که وبسایت شما از محتوایی ساخته شده که درسایت‌های دیگر نیز وجود دارد این موضوع باعث می‌شود که پاندا نگاه خوبی به سایت شما نیندازد.

شما با استفاده از تگ استاندارد  (canonical tag)صفحات سایت خود (مثلا برای فروش محصولات) مشکل ایندکس شدن صفحات سایت را در گوگل حل کنید.

الگوریتم گوگل ، محتوایی با کیفیت پایین (Low-quality content):

وقتی یک مقاله نوشته می‌شود و بروی وبسایت منتشر می‌شود, اطلاعاتی باید در گوگل منتشر شود که در نوع خودش بهترین باشد.  توصیه بسیاری از مشاوران سئو به صاحبان سایت‌ها این بود که روزانه یک نوشته روی سایت و یا وبلاگ قرار بدهید و مطمئن شوید که همواره با گذاشتن مطالب در گوگل شناخته می‌شوید. اما اگر محتوای شما با کیفیت بالایی نباشد, این موضوع باعث آسیب به شما می‌شود.

برای مثال تصور کنید؛ که من یک وبلاگ درمورد سئو دارم و روزانه یک بخش کوتاه از نوشته‌های سئورا که بسیار جالب هم می‌باشد در سایتم منتشر می‌کنم. آیا گوگل به نشان دادن خلاصه نوشته‌ها به کاربران دارد و یا ترجیح می‌دهد که نوشته‌های واقعی را نشان بدهد؟

البته درست که خلاصه نوشته‌های من  فایده نوشته‌های واقعی را ندارد. حالا تصور کنید که این کار را برای مدت‌ها انجام داده‌ام و الان سایت من بیشتر از ۴۰۰۰ صفحه دارد که حاوی نوشته‌هایی است که یونیک نیست وفایده و ارزش آن از سایت‌هایی با موضوعات مشابه بسیارکمتر می‌باشد.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان توکا

با عضویت در خبرنامه ویژه توکا از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!